MÄNGUD
UUDISED
EILE
TÄNA
HOMME

Logi sisse

Sotsiaalmeedia kontoga portaali sisenemiseks pead sisestama õige salasõna ja kasutajanime ning nõustuma oma andmete jagamisega Soccernetiga.

Soccerneti kontoga portaali sisenemiseks logi eelnevalt foorumisse sisse ning seejärel kliki portaalis Soccerneti sisselogimisikoonil.

Olles foorumi mobiilivaates, saab portaali tagasi, kerides lehe lõppu ning klikkides "Portaal".

MUU
Link kopeeritud

Ekspert: Viaplay proovis Netflixi edu kopeerida, aga oli liiga ambitsioonikas

Link kopeeritud
Kristjan Jaak Kangur pilt
Kristjan Jaak Kangur
Kristjan Jaak Kangur pilt
Kristjan Jaak Kangur

Viaplay oli Šotimaal mitte ainult näitamisõiguste omanik, vaid ka liigakarikavõistluste nimisponsor. Foto: Scanpix / AP / PA Wire / Andrew Milligan

Viaplay lahkumine Baltikumi turult pöörab siinse ülekannetemaastiku jälle pea peale, aga Põhjamaade gigandi otsus katastroofiliste majandustulemuste valguses töömahtu tugevalt kärpida mõjutab ka Briti ja Põhja-Ameerika turgu. Portaal The Athletic võttis juhtunu kokku tõdemusega, et Viaplayle said saatuslikuks nii halb ajastus kui ka suutmatus muutunud turuolukorraga arvestada.

Viaplay, mis tegutses enne Nordic Entertainment Groupi (NENT) nime all, kukkus 2023. aasta teises kvartalis 517 miljoni euroga kahjumisse ning lahkub seetõttu Baltimaade, Suurbritannia, Põhja-Ameerika ja Poola turult. Ühtlasi koondatakse veerand ettevõtte töötajatest. Rootsis asuva peakontoriga Viaplay keskendub edaspidi vaid Põhjamaade ja Hollandi turule.

Veel mõne kuu eest seostati Viaplayd sooviga hankida õigused Inglismaal sealsete madalamate liigade näitamiseks, millest järgmine samm olnuks juba Premier League'i õigustele konkureerimine. Eelmisel aastal osteti 28 miljoni naela ehk 32,3 miljoni euro eest Briti striimiteenuse pakkuja Premier Sports. Nüüd on Viaplayl kaks võimalust - kas müüa see edasi või panna platvorm kinni ja loovutada õigused taas nende omanikele. Viaplay näitas Premier Sportsi vahendusel nii Šotimaa kõrg- ja esiliigat kui ka Hispaania La Ligat.

The Athleticu ajakirjanik Matt Slater uuris, mida Viaplay taandumine telemaastikul kaasa toob. "Siin pole midagi ilustada, see on täielik kaos. Viaplay on olnud üleliia ambitsioonikas, lootas korrata striiminguteenuse pakkumisel Netflixi edu. Aga on ilmselge, et selles vallas puuduvad igasugused garantiid," lausus temaga vestelnud meedia- ja tehnoloogiaanalüütik Paolo Pescatore.

Londonis tegutseva Pescatore arvates oli Viaplay otsus Premier Sportsi ostmiseks tol hetkel mõistetav, sest neil oli vaja turgu vallutada, kuid puusse pandi ajastusega. Nimelt langes see kokku elatuskriisiga kõikidel Viaplay Euroopa ja Põhja-Ameerika turgudel.

"Viaplay ei ole selles hädas üksi," märkis Pescatore. "Paljud ettevõtted on võtnud hiigelsuuri riske, mille tasuvuseks kulub aastaid. Ja abiks pole seegi, et reklaamitulud on langenud. Kõik valmistuvad halvimaks, pühendutakse kulude kärpimisele. Oodata on järgmisi tagasilööke," ennustas ta.

Kiirelt tippu, kiirelt põhja

Slater märgib, et Viaplay langus on sama kiire kui tõus. NENT asutati alles 2018. aastal, kui see eraldus Rootsi suurettevõttest Modern Times Group (MTG), ning juba järgmisel aastal mindi uue ettevõttega börsile.

Briti saartel saadi Viaplay ambitsioonidest esimest korda aimu 2020. aasta veebruaris, kui ettevõte sõlmis Põhjamaades Premier League'i näitamiseks peaaegu 2 miljardit naela ehk 2,3 miljardit eurot väärt kuue aasta pikkuse lepingu. Välja käidud summa oli senisest Põhjamaid katnud lepingust üle kahe korra suurem.

Järgnenud aasta jooksul haarati Premier League'i õigused samal moel enda kätte ka Baltikumis, Poolas ja Hollandis, lisaks investeeriti suurelt Bundesliga ja vormel-1 näitamise õigustesse. Eestis hakkas Viaplay kuueaastane leping Premier League'i näitamiseks kehtima eelmisel suvel ja nüüd üritatakse sellest tõenäoliselt vabaneda, aga selle hinna eest on ostjat siinses regioonis eeldatavasti võimatu leida.

"Viaplay kokkukukkumine on erakordne lugu, aga ei midagi enneolematut - õiguste eest maksti üle ja seda raha ei suudetud tagasi teenida," selgitas The Athleticule spordimeedia õiguste alane konsultant Pierre Maes. "Euroopa viimane suur rahapilduja on surnud. Kuueaastased ehk hooajani 2027-28 kehtivad lepingud Baltimaade, Hollandi, Põhjamaade ja Poola turul läksid neile ühtekokku maksma 450 miljonit eurot hooaja kohta. Usutavasti on esimese hooaja eest juba makstud, seega jääb alles 2,25 miljardit eurot. Kui mina mõnda liigat juhiksin, oleksin järgmiste maksete laekumise osas väga murelik," lisas Maes.

Šotlased suurimas plindris

Slater märgib, et enim on muretsemiseks põhjust Šotimaa jalgpallil. Viaplayle kuuluv Premier Sports pakub praegu mitte ainult võimalust kahte kõrgemat liigat ja Šotimaa liigakarikat vaadata, aga viimase võistluse puhul ollakse ka nimisponsori rollis. Ka Šotimaa karikavõistluste õigusi jagatakse BBC-ga, lisaks on Viaplay käes Šotimaa koondise mängude näitamise eksklusiivsed õigused.

Šotimaa kõrgliiga müüs enda näitamisõigused meediahiiule IMG-le, kes müüs need omakorda edasi Premier Sportsile, seega peaks olema võrdlemisi lihtne õigused nüüd uuele pakkujale edasi müüa. Sama kehtib koondisemängude kohta, sest nende jaotamise eest hoolitseb UEFA.

Slater ennustab, et Premier Sportsi kaudu Viaplayst vabaks jäänud õigused omandavad Suurbritannias asuvad striimimisteenust pakkuvad platvormid DAZN või TNT Sports - viimane kandis varem BT Sporti nime. Hoopis tähendusrikkam on Viaplay põrumine aga järgmisi õiguste müüke silmas pidades. Premier League viib järgmise kolmeaastase näitamisõiguse turule eeldatavasti oktoobris.

Kas ülekanded lähevad kallimaks? Pigem mitte

"Paljud asjatundajd eeldasid, et Premier League saab sedapuhu hinda üles ajada ja enampakkumise korraldada, sest turul on teenusepakkujaid niivõrd palju. Aga turg avaldab nüüd kõigile sellist survet, et nii sirgjooneliseks see protsess küll ei kujune," leidis spordiärile spetsialiseerunud ettevõtte SportsPro tegevjuht Nick Meacham.

"Ühe mängu eest küsitav hind pigem ei tõuse, vaid võib hoopis langeda, kui turuolukorda arvesse võtta. Lisaks on otsustatud rohkem mänge laupäevaselt kella kolmeselt algusajalt mujale liigutada, mis lubab rohkem ülekandeid turule viia," viitas Meacham brittide tavale mitte näidata otseülekandes kohaliku aja järgi kell 15 algavaid mänge - selle eesmärk on rohkem inimesi staadionitele meelitada.

Ent kas Viaplay põrus ainuüksi kehva ajastuse tõttu? Meachami meelest on lugu keerulisem. "Nad langesid laiema suundumuse ohvriks - meediasse ei investeerita enam niivõrd esmalt kasvupõhiselt, vaid kõige tähtsamaks on tõusnud kasum. Põhjamaades Premier League'i näitamise õiguste omandamine ja selle eest suure summa maksmine oli märkimisväärne, aga kui eelmise kvartali meeletut kahjumit vaadata, on probleem palju suurem kui vaid õiguste omandamise nimel tehtud investeeringud. Muuseas, Premier League'i näitamiseks sõlmitud leping oli tavapäraselt Euroopa Liidu konkurentsiõiguste raames lubatust pikem. Usun, et nüüdseks kahetsetakse seda otsust kõvasti," nentis Meacham.

SEOTUD LOOD

SEOTUD LOOD

Viaplay lahkub Baltikumi turult. ERR: soovime ülekandeid tagasi
MUU 39

Viaplay lahkub Baltikumi turult. ERR: soovime ülekandeid tagasi

Jalgpalliliit ülekannetest: Viaplay loodab õigused aasta lõpuks edasi müüa
MUU

Jalgpalliliit ülekannetest: Viaplay loodab õigused aasta lõpuks edasi müüa

Hispaania on Euroopa parim
Mis jääb meelde?
Ühe õnn, teise ebaõnn
Rekordid said löödud!
Vaatamist ja mõtlemist
Tasub vaadata
EM-PÄEVIK

EM-päevikus avaldavad Soccernet.ee ajakirjanikud turniiri käigus pähe torganud mõtteid.

RISTNURK