MÄNGUD
UUDISED
EILE
TÄNA
HOMME

Logi sisse

Sotsiaalmeedia kontoga portaali sisenemiseks pead sisestama õige salasõna ja kasutajanime ning nõustuma oma andmete jagamisega Soccernetiga.

Soccerneti kontoga portaali sisenemiseks logi eelnevalt foorumisse sisse ning seejärel kliki portaalis Soccerneti sisselogimisikoonil.

Olles foorumi mobiilivaates, saab portaali tagasi, kerides lehe lõppu ning klikkides "Portaal".

MUU
1 Link kopeeritud

Teistmoodi suur lugu | Kas kits näitab, kes on GOAT?

1 Link kopeeritud
Laura Jaansen pilt
Laura Jaansen
Laura Jaansen pilt
Laura Jaansen

Foto: Scanpix / Andrew Yates / CSM / ZUMA Wire

Ma olen kuulnud, et inimestele meeldivad numbrid ja statistika. See aitab selles kirevas maailmas toimuvat paremini mõista, ehk isegi mõtestada, niisiis on lihtsam teatud asjadega rahujalale astuda. Seetõttu otsustasin juba ka enda huviks lüüa korra majja selle osas, kes ikkagi on GOAT ehk greatest of all time.

Selleks, et vastuseid saada, valisin välja kolm potentsiaalset kandidaati väljaantavale tiitlile. Nendeks on ei keegi muu kui Lionel Messi, Cristiano Ronaldo ja Robert Lewandowski. Tunnistan ausalt, et valisin need mängijad küllaltki sinisilmselt ja pikalt iseendaga arutlemata, sest mulle on jäänud mulje, et see kolmik rabeleb GOAT-i tiitli nimel kõige enam.

Oma analüüsi tegin Instagrami kommentaaride põhjal. Niisiis valisin ma välja kolm kriteeriumitele vastavat fotot, mis kujutasid mängijat 2021. aastal

  • koduklubi särgis;
  • koondise särgis;
  • võidetud tiitli või auhinnaga.

Nende piltide alt võtsin välja omakorda 5000 kommentaari, mille olid jätnud teised saidi kasutajad. Niisiis võitlesid ühe palluri eest 15 tuhat kommentaari. Kokku tuli seega 45 tuhat kommentaari. Olgu ka mainitud, et on ebaselge, kas tegemist oli näiteks 5000 esimese kommentaariga, sest sotsiaalmeedia algoritmid elavad totaalselt oma elu.

Teel vastuseni vaatasin ma ka niisama, milline on fännikultuur sotsiaalmeedias. Erilise valgusvihu suunasin emoji’de peale, mis on EKI määratluse järgi “võrgusuhtluses kasutatavad piltmärgid”. Ehk siis üritasin muuhulgas ka selgeks teha, milliseid emoji'sid kasutatakse ja mida need võiksid endast kujutada.

Tagatoajutte

Kui esimesed smiley’d ehk naerunäod mõnikümmend aastat tagasi ilmavalgust nägid, siis oli nende ülesandeks pehmendada või ilmestada teadete mõtet. Niisiis andis “:)” märku, et sõnum on positiivne või koguni nali. Tänapäeval kuulub n-ö põhileksikonisse 1000 emoji’t, mis võivad sümboliseerida nii meeleolu, tegevust kui ka eset. Olgem ausad, pea iga olukorra jaoks on võimalik sobivat piltmärki leida.

Minnes pisut sügavamale, et anda natukene rohkem tooni sellele väiksele uurimusele, on oluline rõhutada ka tõsiasja, et kuigi emoji võib olla teate ainus osa, siis sõltub ta paratamatult ka kontekstist. Niisiis on sõnumi tõlgendamise eelduseks konteksti tundmine. Olgu selleks ümbritsev tekst, mõni muu piltmärk või näiteks foto, mille alla see sõnum postitati.

Kuna proovisin valida võimalikult positiivse alatooniga ning mingisugust kindlat olulist sündmust märkinud pildid, siis oli kontekst selgelt määratletud. Muidugi võivad sõnumid peita endas varjatud tähendusi või on tõlgendamine raskendatud tulenevalt kultuurilistest erinevustest. Teisalt kuna kogu uurimus oli pigem kvantitatiivset laadi, siis rääkisid väljajoonistunud tulemused enda eest.

Tulemused: Lionel Messi

Graafiku autor: Laura Jaansen

Kõige tihedamini kommenteeritud emoji oli – ülla-ülla – süda, mis oli väljaande Business Insideri andmetel 2021. aasta kõige enam kasutatavate piltmärkide seas teisel kohal. Kusjuures esikoha hõivas pisarates naermise emoji, mida Messi jälgijad nii suurelt ei armastanud kasutada: tasuks kuues koht.

Südame järel, pikalt maas, olid leek ja piltmärk, kus silmade asemel on südamekesed. Siis juba aplodeerimine ja käte tõstmise emoji, mille tähenduse alles selle uurimuse käigus selgeks sain. Saidi emojipedia.com andmetel on tegemist piltmärgiga, mis tähistab käte tõstmist tähistamaks edu või muud rõõmupakkuvat sündmust. Kusjuures uskusin, et see võiks olla järjekordne viis väljendamaks patsu löömist. Teisalt, idee jääb suures plaanis sarnaseks – emoji väljendab rõõmu ja kaasa elamist.

Naaseme aga suurte küsimuste juurde: mitmel korral ilutses Messi postituste all kitse (mis on inglise keeles justnimelt goat) piltmärk? 282 korral. Andsin erilise värvi ka krooni emoji'le, sest ka see võiks uurimisküsimust silmas pidades olulist rolli omada. Kroon jäi tasavägises võistluses napilt alla musklile ning seda kasutati 156 kommentaaris.

Tulemused: Cristiano Ronaldo

Graafiku autor: Laura Jaansen

Sarnaselt Messile, siis ka Ronaldo jälgijate seas oli n-ö paremusjärjestus sama: esmalt süda ning seejärel leek. Küll aga oli vahe nende kahe emoji vahel oluliselt väiksem ning võrdluses Messiga oli Ronaldo tulemus selles vallas selgelt kõrgem: leeki kasutati 600 võrra rohkem.

Kusjuures Emojipedia viitab leegile kui reaalsuses ka tulele, aga antud kontekstis sobituks tõenäoliselt paremini variant, et Ronaldo on heas hoos ehk on fire ja teeb head tööd. Ka seda definitsiooni toetab emojipedia.com.

Kitse-emoji kasutus jäi aga näiteks Messi omale alla ja seda umbes saja võrra. Niisiis võiks uljalt hakata juba järeldama: Messi on suurem GOAT kui Ronaldo. Krooni puhul oli allajäämine pisut väiksem – 50 võrra.

Tulemused: Robert Lewandowski

Graafiku autor: Laura Jaansen

Lewandowski esikoha emoji oli aga teistest erinev – leek – mis on ka tegelikkuses ratsionaalselt selgitatav. Mitmed rekordeid purustanud ning hullumeelses väravahoos olnud Bayerni ründaja oli justnimelt on fire. Muus osas jäid tulemused võistluspartneritega sarnasesse järjekorda.

Neljandal kohal oli emoji, kus silmade asemel on südamed. Selle tähendus on saidi emojipedia.com hinnangul seotud kiindumuse, jumaldamise ja armastamisega.

Kitse piltmärk ilutses Lewandowski kolme valitud postituse all 229 korral, mis jääb selgelt alla Messi tulemusele (282) ning samal ajal ületab Ronaldo tulemuse (185). Krooni puhul, mis võiks jalgpallimaailmas viidata kuninga staatusele, oli paremusjärjekord sama.

Märksõnade võrdlus

Graafiku autor: Laura Jaansen

Andsin võimaluse oma lemmikpalluri tulemust upitada ka neil, kes on rohkem kirjutamise usku. Ehk siis vaatasin üle ka olulised märksõnad, mida kommentaarides kasutati. Koheselt jäi silma aga ülisuur erinevus: Lewandowskit kutsuti parimaks (tõlkes – best) pea 700 korral. See on peaaegu kolm korda suurem kui jälitajate tulemus.

Muudes nüanssides püsisid Messi, Ronaldo ja Lewandowski üksteise kannul. King ehk kuningas tuli kõige enam välja Messi kommentaaridest. Sama kehtib GOAT-i ja selle erinevate kirjapiltide kohta. Ka iidoli tiitel omistati argentinlasele kõige rohkematel kordadel.

Ülejäänud kategooriates võidutses Lewandowski. Niisiis peale parimaks olemise kõlas kõige enam ka meister (tõlkes – champion) ja kangelane (tõlkes – hero). See tähendab, et Ronaldo ei võtnud märksõnade võitluses mitte ühtegi esikohta.

Võtame asjad kokku

Võttes arvesse nii emoji’de kui ka märksõnade kasutust, siis pole kahtustki, et esikohale kipub kõige enam paigutuma Lionel Messi. Kuivõrd mees tegi eelmise aasta lõpus tuule alla ka Robert Lewandowskile ja napsas oma seitsmenda Ballon d’Ori, siis pole vastuargumente hetkel ka välja käia.

Tugevale teisele kohale jääks minu hinnangul Lewandowski, kuigi pisut jääb kripeldama ülitugev tulemus märksõnade ralli “parima” kategoorias. Lewandowski puhul oli ka märkimisväärne leegi piltmärgi kasutus, mis oli vaid tema fännide seas esikoha vääriline.

Pronksile jäi seega Cristiano Ronaldo, kes ei suutnud üheski kategoorias oluliselt silma paista. Siiski ei jäänud ta ka ansamblist märkimisväärselt maha.

Olulised märkused
  1. Käesolev väike projekt põhineb suuresti õhinal. Niisiis on erinevad tuletused ja järeldused tulnud suuresti tunnetusest, omades siiski suuremal või vähemal määral teaduslikku tausta. Arvesse on võetud ka Marcel Danesi teost “The semiotics of emoji. The rise of visual language in the age of the internet” ning tekstis mainitud saite.
  2. Analüüsiosas vaatlesin emoji’sid unikaalsetena. See tähendab, et kui ühes kommentaaris oli kolm samasugust piltmärki, siis need suruti kokku üheks. Sellisel viisil oli võimalik vältida suuri anomaaliaid, sest osadele inimestele lihtsalt meeldib paaniliselt samu emoji’sid kasutada.
  3. Kommenteerijatest rääkides kasutasin ka näiteks sõnu jälgijad ja fännid, et hoida keelt rikkamana. Uurimus tegelikkuses ei hõlmanud seda, kas kõik kommenteerijad olid ka kõnealuse palluri sotsiaalmeediakonto jälgijad.
  4. Avaldan tänu ka Andres Karjusele, kes varustas mind vajalike koodijuppidega, et säärast uurimust läbi viia.
Hispaania on Euroopa parim
Mis jääb meelde?
Ühe õnn, teise ebaõnn
Rekordid said löödud!
Vaatamist ja mõtlemist
Tasub vaadata
EM-PÄEVIK

EM-päevikus avaldavad Soccernet.ee ajakirjanikud turniiri käigus pähe torganud mõtteid.

RISTNURK